De afschaffing van de fiscale regelingen voor schone auto’s betekent niet dat we allemaal weer slurpende SUV’s gaan rijden. Hybrides en zeer kleine zuinige auto’s maken waarschijnlijk plaats voor de zuinige middenklassers.
Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën wil de fiscale vrijstelling van zuinige auto’s voor de aanschaf- en wegenbelasting afschaffen.
Vanaf 2013 is het waarschijnlijk afgelopen met het gros van de subsidies. Alleen auto’s met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer zullen nog vrijgesteld worden, zo lekte vorige week uit.
Hybride en zuinige stadsauto
Dat is vervelend nieuws voor de Japanse automakers Toyota en Honda, omdat de hybrides die zij aanbieden, met een gecombineerde verbrandings- en elektromotor, in aanschaf een stuk duurder zullen worden.
Ook makers van piepkleine stadsautootjes met weinig CO2-uitstoot zullen er last van ondervinden. Dat wil zeggen: benzinewagentjes die minder dan 110 gram CO2 per km uitstoten en diesels die onder de 95 gram CO2 per kilometer blijven.
Polo vs Golf
Minder erg is het nieuws voor Volkswagen. Op het eerste gezicht zou je Volkswagen onder de slachtoffers van Weekers plannen scharen . De Duitse fabrikant verkocht dankzij de fiscale vrijstellingen afgelopen jaar namelijk fors meer Polo's, met name van de Blue Motion-variant die minder dan 95 gram CO2 per km uitstoot.
Maar zoals Z24 eerder schreef: het gevolg was ook dat de Golf, het aloude verkoopkanon, terrein verloor. De schoonste Golf was namelijk nét niet schoon genoeg om aan de Nederlandse regels voor groene auto's te voldoen.
Geluk bij een ongeluk
De afgelopen jaren was de winst van fiscaal gesubsidieerde zuinige auto's in euro's zo groot, dat de consument bereid was om been- en kofferruimte in te leveren. Als de fiscale vrijstellingen inderdaad gaan verdwijnen, wordt een auto als de Golf Blue Motion plotseling een stuk aantrekkelijker.
De Golf is groter en comfortabler dan zijn kleine broertje de Polo, en met name de diesel is nog steeds heel zuinig. Volgens de fabrieksopgave heeft de Golf Blue Motion een verbruik van 3,8 liter diesel per 100 kilometer. De Polo verbruikt 3,4 liter. Een verschil dat te klein is om aan de pomp echt te schrikken.
Wat geldt voor Volkswagen, gaat ook op voor andere fabrikanten die hun middenklassers zuiniger hebben gemaakt. Zo is er Opel, die met de nieuwe Astra een auto op de markt brengt met een verbruik van 3,9 liter op 100 kilometer.
Een van de echte winnaars op de Nederlandse markt zou op termijn wel eens Ford kunnen worden. In 2012 komt Ford met een zuinige variant van de nieuwe Ford Focus: de Ford Focus Econetic. Deze diesel bedreigt de hegemonie van Volkswagen in het segment van de ultra-zuinige dieseltjes, zo schrijft The Financial Times Deutschland. Volgens de fabrieksopgave verbruikt deze zuinige Focus slechts 3,5 liter per 100 kilometer.
Overigens zou de Focus Econetic in tegenstelling tot de Golf Blue Motion naar verluidt wél in aanmerking zijn gekomen voor alle vrijstellingen, met een uitstoot van minder dan 95 gram CO2 per kilometer. Dus als Weekers zijn plannen doorzet, zullen ze bij de Nederlandse Ford-dealers toch een traantje wegpinken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl